Pandangan Taqiyuddin an-Nabhani mengenai pakaian wanita Muslimah di tempat awam, yang mewajibkan jilbab sebagai pakaian satu helai dari bahu hingga ke buku lali, adalah berdasarkan tafsirannya terhadap dalil-dalil syarak. Namun, terdapat pelbagai pandangan dalam kalangan ulama besar mengenai isu ini. Berikut adalah penelitian di antara pandangan mereka:
𝟏. 𝐏𝐚𝐧𝐝𝐚𝐧𝐠𝐚𝐧 𝐒𝐲𝐢𝐞𝐤𝐡 𝐓𝐚𝐪𝐢𝐲𝐮𝐝𝐝𝐢𝐧 𝐚𝐧-𝐍𝐚𝐛𝐡𝐚𝐧𝐢 (𝐇𝐢𝐳𝐛𝐮𝐭 𝐓𝐚𝐡𝐫𝐢𝐫)
Pendapat: Jilbab adalah satu pakaian khusus untuk wanita Muslim di tempat awam, yang mesti menutupi seluruh tubuh dari bahu hingga ke kaki dalam satu helaian pakaian.
𝑫𝒂𝒍𝒊𝒍:
- Surah Al-Ahzab (33:59): "Hai Nabi, katakanlah kepada
isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang mukmin,
hendaklah mereka melabuhkan jilbab mereka ke seluruh tubuh mereka."
- Hadis yang diriwayatkan oleh Ummu ‘Athiyyah, bahawa Nabi SAW memerintahkan wanita keluar untuk solat Hari Raya dan menyuruh mereka memakai jilbab.
𝑰𝒎𝒑𝒍𝒊𝒌𝒂𝒔𝒊:
- Beliau menolak pemakaian abaya, baju kurung, atau pakaian
dua lapis (seperti blaus dan skirt) di tempat awam kerana tidak bersambung
sebagai satu helaian dari bahu hingga ke buku lali.
- Hanya jilbab memenuhi syarat yang ditetapkan oleh Al-Quran
dan Sunnah.
𝟐. 𝐒𝐲𝐞𝐢𝐤𝐡 𝐀𝐥𝐛𝐚𝐧𝐢 (𝟏𝟗𝟏𝟒-𝟏𝟗𝟗𝟗)
𝑷𝒂𝒏𝒅𝒂𝒏𝒈𝒂𝒏:
- Syeikh Muhammad Nasiruddin al-Albani, seorang ulama Salafi
terkenal, juga menegaskan kewajipan jilbab bagi wanita Muslimah tetapi tidak
secara spesifik menyatakan ia mesti dalam bentuk satu helaian pakaian sahaja.
- Beliau menulis sebuah buku berjudul 𝐽𝑖𝑙𝑏𝑎𝑏 𝑎𝑙-𝑀𝑎𝑟’𝑎ℎ 𝑎𝑙-𝑀𝑢𝑠𝑙𝑖𝑚𝑎ℎ di mana beliau menghuraikan bahawa jilbab adalah pakaian yang menutupi seluruh tubuh tetapi masih membenarkan pakaian dua bahagian jika ia memenuhi syarat syariah.
𝑷𝒆𝒓𝒃𝒆𝒛𝒂𝒂𝒏 𝒅𝒆𝒏𝒈𝒂𝒏 𝑻𝒂𝒒𝒊𝒚𝒖𝒅𝒅𝒊𝒏 𝒂𝒏-𝑵𝒂𝒃𝒉𝒂𝒏𝒊:
Syiekh Albani lebih fleksibel dalam bentuk pakaian, selagi
ia menutup aurat dengan sempurna, manakala Syiekh An-Nabhani lebih spesifik
tentang keperluan satu helaian pakaian sahaja.
𝟑. 𝐒𝐲𝐞𝐢𝐤𝐡 𝐈𝐛𝐧 𝐁𝐚𝐳 (𝟏𝟗𝟏𝟎-𝟏𝟗𝟗𝟗) & 𝐒𝐲𝐞𝐢𝐤𝐡 𝐔𝐭𝐡𝐚𝐲𝐦𝐞𝐞𝐧 (𝟏𝟗𝟐𝟓-𝟐𝟎𝟎𝟏)
𝑷𝒂𝒏𝒅𝒂𝒏𝒈𝒂𝒏:
- Kedua-dua ulama Salafi ini menegaskan bahawa wanita
Muslimah wajib menutup seluruh tubuhnya termasuk dengan jilbab yang longgar dan
menutupi aurat dengan sempurna.
- Mereka juga menyatakan bahawa jilbab tidak boleh membentuk tubuh dan harus menutupi perhiasan wanita.
𝑷𝒆𝒓𝒃𝒆𝒛𝒂𝒂𝒏 𝒅𝒆𝒏𝒈𝒂𝒏 𝑻𝒂𝒒𝒊𝒚𝒖𝒅𝒅𝒊𝒏 𝒂𝒏-𝑵𝒂𝒃𝒉𝒂𝒏𝒊:
-
Mereka tidak menetapkan bahawa jilbab mesti
dalam bentuk satu helaian pakaian dari bahu ke buku lali.
𝟒. 𝐔𝐥𝐚𝐦𝐚 𝐌𝐚𝐳𝐡𝐚𝐛 𝐇𝐚𝐧𝐛𝐚𝐥𝐢 𝐊𝐥𝐚𝐬𝐢𝐤
𝑷𝒂𝒏𝒅𝒂𝒏𝒈𝒂𝒏:
- Sebahagian ulama Hanbali menegaskan bahawa wanita perlu
memakai pakaian yang menutup tubuh sepenuhnya di hadapan bukan mahram.
- Beberapa teks klasik menyatakan keperluan milhafah atau izar (sejenis kain panjang yang membalut tubuh), yang hampir serupa dengan konsep jilbab yang dinyatakan oleh an-Nabhani.
𝑷𝒆𝒓𝒃𝒆𝒛𝒂𝒂𝒏 𝒅𝒆𝒏𝒈𝒂𝒏 𝑻𝒂𝒒𝒊𝒚𝒖𝒅𝒅𝒊𝒏 𝒂𝒏-𝑵𝒂𝒃𝒉𝒂𝒏𝒊:
Tidak semua ulama Hanbali mewajibkan satu helaian pakaian
sahaja, tetapi mereka mengutamakan konsep menutup aurat dengan sempurna.
𝟓. 𝐔𝐥𝐚𝐦𝐚
𝐇𝐢𝐳𝐛𝐮𝐭
𝐓𝐚𝐡𝐫𝐢𝐫
- Ulama dan pengikut Hizbut Tahrir seperti Syiekh Abdul
Qadim Zallum dan kemudiannya Syiekh Ata bin Khalil Abu Al-Rashtah (mereka
merupakan Amir Hizbut Tahrir selepas Syiekh Taqiyuddin an-Nabhani) meneruskan
pandangan bahawa jilbab mesti dipakai dalam bentuk satu helaian pakaian dari
bahu ke buku lali.
- Mereka melihat ini sebagai hukum syarak yang tetap dan tidak boleh diubah.
𝐊𝐞𝐬𝐢𝐦𝐩𝐮𝐥𝐚𝐧
Pandangan Syiekh Taqiyuddin an-Nabhani mengenai jilbab
sebagai satu helaian pakaian adalah unik dan lebih spesifik berbanding
kebanyakan ulama lain. Walaupun terdapat beberapa ulama seperti Albani, Ibn
Baz, dan Uthaymeen yang menekankan kepentingan jilbab dan menutup aurat dengan
sempurna, mereka tidak menetapkan bahawa jilbab mesti berbentuk satu pakaian
bersambung dari bahu ke buku lali. Sebaliknya, majoriti ulama dari mazhab fiqh
yang muktabar lebih fleksibel dalam soal bentuk pakaian, selagi ia memenuhi
prinsip menutup aurat dengan sempurna.
Sebagai individu, saya cenderung mengikut pandangan majoriti
ulama berdasarkan 4 pertimbangan:
- 1. Dalil-dalil Al-Quran dan Hadis Tidak Menetapkan Bentuk Spesifik Jilbab. Dalam Surah Al-Ahzab (33:59) menyebut melabuhkan jilbab, tetapi tidak menetapkan bahawa ia mesti satu helaian pakaian. Surah An-Nur (24:31) pula memerintahkan wanita menutup perhiasan mereka tetapi tidak menentukan jilbab dalam bentuk khusus
- 2. Hadis-Hadis yang Digunakan Tidak Secara Eksplisit Mewajibkan Satu Helaian Pakaian. Hadis Ummu ‘Athiyyah yang menyebut Rasulullah menyuruh wanita memakai jilbab ketika keluar rumah menunjukkan keperluan menutup aurat, bukan keperluan memakai pakaian dalam bentuk satu helai tertentu.
- 3. Ijma’ dan Amalan Salafus Soleh. Majoriti ulama tidak pernah menyatakan bahawa pakaian wanita Muslimah mesti satu helai dari bahu ke kaki. Wanita memakai pelbagai jenis pakaian yang memenuhi syarat menutup aurat, bukan hanya dalam bentuk jilbab satu helaian termasuklah memakai pakaian perang dan pakaian “mukena” ketika tawaf di Baitullah.
- 4. Konteks Budaya dan Keperluan Praktikal. Islam adalah agama yang fleksibel dan sesuai dengan keadaan zaman dan tempat. Menetapkan jilbab dalam satu bentuk spesifik boleh menyebabkan kesukaran dan tidak sejajar dengan prinsip Islam yang mengutamakan kemudahan selagi syariat dipenuhi
Allahualam.
No comments:
Post a Comment