Sunday, July 2, 2023

 Allah jadikan kehidupan manusia dalam kepayahan ada kesenangan, dalam kesenangan pula ada kepayahan yang tersendiri. Satu perkara yang "aneh" tentang kasih sayang Allah, semakin Dia sayang akan seseorang, semakin berat ujian yang Dia timpakan.

"Apabila Allah menghendaki kebaikan bagi hamba-Nya, Dia akan mengujinya." Lalu mereka bertanya, "Ya Rasulullah, bagaimana ujian itu?" Rasulullah s.a.w. menjawab, "Dia menjadikan mereka yang dicintainya menghadapi kesusahan dan kesukaran dalam dunia."

[Sunan At-Tirmidzi]

Dari Anas bin Malik, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya para nabi diuji dengan kesusahan dan kesukaran sebagaimana yang dialami oleh seorang yang paling berat ujiannya dari kalangan mereka. Kemudian ujian itu turun kepada mereka sehingga para nabi itu seumpama orang yang paling tahan ujiannya di kalangan mereka."

[HR Bukhari]

Sekadar ingin menitipkan pesanan untuk diri sendiri, dan buat pembaca yang budiman, agar kita sentiasa bersabar, ingat Allah ketika hati dilanda kekusutan, kesedihan, kemarahan, di saat kita rasakan seolah tidak ada lagi tempat bergantung, sedangkan Allah adalah sebaik-baik tempat kita menggantungkan pengharapan.

No comments:

Post a Comment