Monday, April 1, 2024

Keyboard Warrior

Beberapa hari kebelakangan ini, "cytro" Israel berpusu-pusu melontarkan komen di pelbagai platform media sosial, satu usaha counter propaganda untuk membawa naratif Israel di media sosial. 

Ia mungkin memberikan pengaruh terhadap orang-orang bodoh tetapi majoriti manusia yang waras tentu mampu membezakan antara kejahatan dan kebaikan. Secara semulajadi, manusia menolak kerosakan serta pelakunya.

Ada di kalangan ilmuan Islam berpandangan, selain dari combatant, golongan yang halal diperangi ialah golongan yang membantu combatant secara langsung sama ada melalui kewangan, mahupun propaganda, adalah termasuk dalam golongan yang dihalalkan untuk "dibunuh". Secara peribadi, saya amat membenci golongan yang menyokong sebarang bentuk kekejaman, apalagi kekejaman dalam skala yang berlaku di Ghazzah ketika ini. Perlu diingatkan, pengisytiharan "halal darah" hanya boleh dilakukan oleh pemerintah Islam yang adil, bukan sesuka hati sepertimana kelakuan ghuluw sebahagian umat Islam, yang akhirnya merugikan umat Islam sendiri.

Sekurang-kurangnya, ketika ini jadilah keyboard warrior, menentang propaganda keji negara haram serta sekutu mereka, dan terus-menerus memberi peringatan kepada kaum muslimin hingga kemenangan hakiki dicapai dan Al Quds akan kembali dibebaskan sebagaimana ia dibebaskan oleh para pendahulu kita.




No comments:

Post a Comment