Wednesday, February 19, 2014

MENELANJANGKAN KEPERCAYAAN KARUT

Mereka yang mengusung "Spontaneous theory" yang menafikan konsep penciptaan oleh Sang Maha Pencipta percaya, semua tindakbalas spontan yang berlaku antara atom dan molekul secara rawak dan mengambil masa jutaan tahun menghasilkan cell asas dan kemudiannya jutaan tahun kemudian membentuk microorganism dan seterusnya macro-organism yang kemudiannya hidup dilautan dan seterusnya merangkak naik kedaratan. Mudahnya:

(1) Atom -> Sel -> Microorganism -> Hidupan laut ->Serangga (haiwan kecil darat selepas hidupan laut merangkak ke darat) -> Monyet -> Manusia.

So..... In "spontaneous theory" aku:


(2) Amik sebiji basikal, biarkan selama 100 000 000 tahun, kita akan dapati basikal tu akan jadi sebuah Pesawat Pejuang lengkap dengan persenjataan, radar dan peralatan navigasi.

Bila aku bandingkan antara beruk dengan robot, aku katakan beruk lebih canggih sebab beruk ada emosi, ada sistem biology yang kompleks, boleh beranak.... berbanding dengan robot yang cuma ada litar elektronik, skru, rangka dan sumber tenaga. Mungkin harga robot lebih mahal dari seekor beruk tapi beruk juga yang lebih canggih kan?

Kalau teori (1) itu "LOGIK", maka tidak ada masalah untuk percaya teori (2) kan?


No comments:

Post a Comment