Wednesday, April 13, 2016

Realiti bukan sumber berfikir, hanya objek berfikir

Pada mulanya, agak sukar untuk aku memahami apa yang Syaikh Taqiyuddin An Nabhani rahimahullah sampaikan dengan pernyataan di atas.

Secara mudahnya, menjadikan realiti sebagai sumber berfikir ialah dengan menundukkan tindakan, perasaan dan segala sumber yang ada agar bersesuaian dengan realiti. Contohnya, untuk melaksanakan hudud, dalam realiti sebuah negara sekular, maka perlu melalui proses pilihanraya, menang, bentang di parlimen, seterusnya melaksanakannya dengan kelulusan dewan.

Beberapa perkara timbul di sini:

1. Siapa beri hak kepada dewan untuk meluluskan hukum Allah?
2. PRU berulangkali tidak memberi kemenangan kepada parti Islam. bahkan bagi parti Islam yang menang sekalipun, tetap tidak mampu mengubah realiti kufur kepada realiti Islam (FIS di Algeria, Hamas di Palestine dan FJP di Mesir).
3. Majoriti orang fasik berhak mengundi untuk menolak hukum Allah.

Menjadikan realiti sebagai OBJEK berfikir, kita memahami, penerapan sistem Islam secara menyeluruh adalah mustahil di dalam kerangka sistem sekular secara historis, empirikal dan realiti. Penerapan secara berjuzuk pula mengakibatkan fitnah yang berterusan terhadap agama Allah dan tidak mampu menghasilkan kebangkitan hakiki.

“Dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka. Dan berhati-hatilah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak memalingkan kamu dari sebahagian apa yang diturunkan Allah kepadamu” [TMQ al-Maidah (5):49].

No comments:

Post a Comment