Tuesday, March 11, 2014

KEUTAMAAN JIHAD

Rasulullah saw ditanya, "amal apa yang paling utama?" baginda menjawab "iman kepada Allah dan Rasulnya", ditanya lagi, "kemudian apa?", baginda menjawab, "JIHAD FISABILILLAH", kemudian baginda ditanya lagi, "kemudian apa lagi?", baginda menjawab, "haji mabrur". [Muttafaqun A'laih]

Dengan memahami turutan keutamaan maka JIHAD adalah lebih utama dari ibadah haji.

"Jihad yang paling utama ialah menyatakan kebenaran di hadapan penguasa yang zalim" [HR At Tirmizi dan Abu Dawud]

"Penghulu para syuhada (mujahid yang mati dalam jihad fisabilillah) adalah Hamzah Bin Abdul Mutalib dan orang yang berdiri di hadapan penguasa zalim kemudian menasihatinya, lalu penguasa itu membunuhnya" [HR Al Hakim dan At Thabrani].

Oleh kerana itu, dalam kes jihad mengangkat senjata dengan usaha hamlu dakwah yang berjuang menyampaikan kalimat haq bagi meluruskan penguasa zalim dengan Islam, ia merupakan pilihan antara dua kemuliaan. Ramai para syabab (pemuda) Hizb Tahrir Syiria yang turut berjihad menentang tentera kafir Basyar, dan ada pula dari kalangan hizbiyeen yang terus befungsi menerangkan kepada umat (termasuk para mujahideen) akan kepentingan mendirikan dawlah KHILAFAH. 


Berkomentar berkenaan dengan ISIS di Syiria, aku berpandangan, ada 2 perkara mustahak yang lebih perlu menjadi fokus:

1. Jihad menumbangkan regim dan mendirikan Khilafah. Bukan mendirikan khilafah dari wilayah yang sudah dikuasai mujahideen lain dan mengangkat puak sendiri sebagai khalifah dan bersikap keras terhadap perbezaan pandangan.


2. Melakukan pembinaan intensif dalam menyiapkan umat dengan kiyadah fikriyah (kepimpinan berfikir) Islam. Ini kerana, apa gunanya barisan mujahideen yang hebat dimedan tempur tapi gagal melaksanakan pemerintahan Islam sebagaimana diidamkan dek kejahilan?


Khabar gembira akan kemenangan kaum muslimin akan menjadi realiti sikit masa lagi insyaallah..... Semoga hati kaum muslimin bersatu dibawah kesatuan yang sebenar dan Islam sekali lagi menjadi kekuatan yang menguasai dunia dan membawa rahmat buat sekalian alam.



No comments:

Post a Comment