Tuesday, April 8, 2014

SISTEM EKONOMI YANG TRAGIS

Aku teringat balik apa yang aku belajar dalam subjek "Kemahiran Hidup" masa form 2 dulu. Katanya, Syarikat sendirian berhad mempunyai liabiliti terhad. Maksudnya, kalau syarikat mengalami kegagalan (bankrupt), maka pihak pemiuang berhak ke atas harta syarikat sahaja untuk dirampas/sita tetapi tidak boleh mengambil harta peribadi individu sekalipun individu itu pemilik syarikat. Dengan kata lain, pemiutang akan rugi besar kalau nak rampas harta yang tidak ada. Para pemodal tetap kaya raya sekalipun syarikatnya melingkup. Biasanya pemodal yang kaya raya memiliki kepentingan dalam banyak syarikat. Satu melingkup banyak lagi yang lain. Orang bawahan (pekerja) pula hilang punca pencarian. Sadis dan zalim.....

Aku berpandangan, sistem sebegini lahir dari ideologi sekular kapitalis yang direkacipta khusus untuk kepentingan para pemodal. Sekali imbas, memang syok berniaga dengan risiko terhad. Tapi hutang tak berbayar merupakan barah yang tak perlu lagi dipersoal dalam sistem ekonomi. Sesiapa yang berminat boleh baca kisah bankruptcy Lehman Brothers, syarikat security yang telah beroperasi selama 158 tahun akibat kegagalan pembayaran balik hutang oleh peminjam. Sedangkan kita faham, syarikat gergasi seperti itu tentunya memiliki budaya kerja yang terbaik, human resource yang terbaik, SOP yang terbaik serta aset yang sangat banyak. Then mereka tetap tumbang disebalik kekuatan dan kestabilan yang ada.

Sistem ekonomi Islam bukan sekadar kod akhlak atau supplement ke atas transaksi yang berlaku tetapi mesti berasaskan real trade. Ini berdasarkan dalil:

“Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah melarang penjualan sesuatu yang masih dalam kandungan induknya” ( HR Imam Bukhari dan Muslim)

“Janganlah kamu membeli ikan di dalam air, kerana jual beli seperti itu termasuk gharar” (HR Ahmad)

Dengan amaran yang dikeluarkan oleh IMF semalam, akan kelembapan ekonomi dunia sepanjang 2014, kita boleh rasai kesan sistem ekonomi yang tidak dipandu oleh wahyu Sang Maha Pencipta tidak lebih dari mencetuskan kerosakan demi kerosakan.

Allahualam.


No comments:

Post a Comment