Sunday, May 8, 2016

Umat Islam nak sambut Hari Ibu?

Perbincangan tahunan muncul lagi... Isu menyambut hari ibu. Generasi para sahabat dan salafusoleh tak pernah terikut-ikut apa saja sambutan orang kafir sama ada Valentine Day, Halloween, Mothers Day dan segala macam sambutan yang dilakukan umat terdahulu. Mereka tak perlu berbincang kebaikan atau manfaat meraikan segala hari keraian ini kerana Islam memilki hari yang tersendiri untuk diraikan, iaitu Eid Fitri dan Eid Adha.

“Ketika Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam datang ke Madinah, penduduk Madinah memiliki dua hari raya untuk bersenang-senang dan bermain-main di masa jahiliyah. Maka beliau berkata, “Aku datang kepada kalian dan kalian mempunyai dua hari raya di masa Jahiliyah yang kalian isi dengan bermain-main. Allah telah mengganti keduanya dengan yang lebih baik bagi kalian, yaitu hari raya Idul Fithri dan Idul Adha (hari Nahr)” [HR Nasa'ie, Bukhari & Muslim]

Mari kita singkap makna sebenar Hari Ibu / Mother’s Day menurut Wikipedia : “One school of thought claims this day emerged from a custom of mother worship in ancient Greece, which kept a festival to Cybele, a great mother of Greek gods. This festival was held around the Vernal Equinox around Asia Minor and eventually in Rome itself from the Ides of March (15 March) to 18 March. The ancient Romans also had another holiday, Matronalia, that was dedicated to Juno, though mothers were usually given gifts on this day. In some countries Mother’s Day began not as a celebration for individual mothers but rather for christians.”

 Hari ibu merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.

Menerima sambutan hari-hari yang berasal dari HADHOROH kufur ini merupakan satu keharaman dalam Islam. Ia bersangkutan dengan aqidah walaupun kononnya dinisbahkan kepada Ibu sendiri, konon mengingati jasa ibu sendiri.

Perkara yang sama berlaku takala umat Islam dilanda kejumudan berfikir sehingga demokrasi, sistem perbankan ribawi, perundangan Barat mula melimpah masuk ke dalam Daulah Khilafah Utmaniah, dan dihalalkan pula oleh para ulama mereka dengan pelbagai justifikasi, seterusnya tsaqafah Islam terus tenggelam dan dipencilkan. Barat diagungkan dan umat kehilangan Izzah (kemuliaan/penghormatan) nya.

“Sesiapa sahaja yang menyerupai sesuatu kaum itu , maka dia itu termasuk di dalam golongan mereka” [Hadis Sahih - diriwayatkan oleh Imam Abu Daud & Ahmad]

Sehingga hari ini, umat terus teraba-raba dalam kegelapan, kekeliruan dan kebodohan takala musuh terus meratah, merobek daging saudara mereka di hadapan mereka sendiri dan dibantu pula oleh para pemerintah kaum muslimin yang menjadi tali barut musuh....


Allahualam

No comments:

Post a Comment