Wednesday, June 29, 2016

Semua Kafir Harbi Diperangi?



1. Orang-orang dan ulama Islam merasa takut bila gelaran kafir Harbi dikenakan kepada orang kafir seperti DAP, definisi bermakna kita menghalalkan darah mereka, inilah pegangan mereka. Ini mentaliti yang dibawa oleh masyarakat kita dan ustaz-ustaz kita hari ini.
2. Bahkan ada Mufti-mufti dan ustaz cuba mere-definisi dengan pendapat2 lain supaya orang kafir tidak disebut kafir harbi, bahkan menjadi kafir Zimmi. Nampak sekali pemikiran mereka dalam hal ini terlalu cetek dan tidak mengkaji begitu mendalam dengan pemikiran. Bahkan ada yang menempel dan taklid aja pada pandangan tertentu, tanpa berfikir panjang.
3. Halal darah dan halal harta bila disebut kafir harbi....konsep salah ini dibawa ke mana2.
4. Cuba lihat dalam kitab Bukhari "Bab Jual beli dengan Musyrik dan KAFIR HARBI" Ulama Hadis sendiri menunjukkan ahlu harb tidak diperangi siap boleh berniaga lagi.
5. Ini dia bab yang ditulis Imam Bukhari ra
وْلُهُ : ( بَابُ الشِّرَاءِ وَالْبَيْعِ مَعَ الْمُشْرِكِينَ وَأَهْلِ الْحَرْبِ )
حَدَّثَنَا أَبُو النُّعْمَانِ، حَدَّثَنَا مُعْتَمِرُ بْنُ سُلَيْمَانَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي عُثْمَانَ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِي بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: " كُنَّا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ جَاءَ رَجُلٌ مُشْرِكٌ مُشْعَانٌّ طَوِيلٌ بِغَنَمٍ يَسُوقُهَا، فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: بَيْعًا أَمْ عَطِيَّةً، أَوْ قَالَ أَمْ هِبَةً، قَالَ: لَا، بَلْ بَيْعٌ فَاشْتَرَى مِنْهُ شَاةً "
Telah menceritakan kepada kami Abu Nu'man : Telah menceritakan kepada kami Mu’tamir bin Sulaimaan, dari ayahnya, dari Abu Othman, daripada Abdurrahmaan bin Abi Bakr ra, dia berkata : “Kami pernah bersama Nabi SAW. Kemudian datanglah seorang laki-laki musyrik yang tingginya lebih dari rata sambil menggiring kambingnya. Lalu Nabi SAW bersabda : “Adakah ingi dijual atau dihadiahkan?” Laki-laki itu menjawab : “Untuk Dijual”. Maka beliau pun membeli darinya seekor kambingnya [HR Bukhari # 2216].
6. Rasulullah SAW berniaga dengan Kafir Musyrik yang Kafir harbi....jernihkan minda anda, kalau sebut kafir harbi, terus dalam minda pancung kepala. Ulama-ulama fiqh dahulu sering berbicara masalah-masalah batas hubungan kita dengan kafir Harbi ini, ada yang mereka sebut sebagai Harbi Hukman dan Harbi Fi'lan. Oleh kerana ramai ulama hari ini hanya mengkaji setakat level atas sahaja, iaitu Harbi dan Zimmi, mereka tidak mengkaji lebih dalam level kedua iaitu Hukman atau fi'lan.
7. Harap mentaliti Mufti atau tukang komen bab kafir harbi ini telaah dulu kitab2 Hadis dan Fiqh, sebelum nak buat kesimpulan.
8. Insya Allah, kalau ada kesempatan saya akan membicarakan konsep kafir Harbi dari pandangan ulama Muktabar dari aliran pelbagai Mazhab.


Tulisan asal: Ustaz Ahmad (Hizb Tahrir Malaysia)

Adaptasi dari pandangan Syaikh Taqiyuddin An Nabhani Rahimahullah dalam Syakhsiyyah Islamiyyah Jilid 2.

No comments:

Post a Comment