Tuesday, October 4, 2016

Zaman Pening



Zaman ni, zaman budak-budak pening. Mungkin sebab terlalu banyak info yang melambak dalam internet, menyebabkan ada yang murtad, ada yang bajet atheist, jadi pemuja sosialis, bajet revolusi, daie poyo, macai yang telan semua, nerd yang tak peduli segala hal, "mujaheddin keyboard", pentaksub teori konspirasi dan bermacam lagi, it's a long list.

Komponen utama mencorakkan watak manusia aqliah dan nafsiah, iaitu pemikiran dan kelakuan. Manusia akan mentafsirkan realiti berdasarkan maklumat awal lalu membuat kesimpulan dari berfikir (aqliah), yang seterusnya mengarahkan pola tindakan mereka (nafsiah).

Tanpa landasan berfikir yang benar, budak-budak pening akan bertambah-tambah, yang kemudiannya menjadi orang dewasa dan orang tua pening. Maka, lahirlah generasi pening yang sentiasa lemas dengan pelbagai gejala. Mereka cuba mencari penyelesaian dari segala kemelut, dengan mencipta kemelut baru. Penyelesaian akal tanpa panduan wahyu adalah sesuatu yang akan gagal.

“Apakah engkau tidak melihat kepada orang-orang yang mengaku beriman kepada apa yang telah diturunkan kepadamu dan apa yang dturunkan sebelum kamu, sedangkan mereka hendak berhukum kepada thaghut, padahal mereka telah diperintahkan untuk engkar terhadapnya” (An Nisa: 60)

No comments:

Post a Comment