Wednesday, May 13, 2020

Peristiwa Bulan Dibelah dan Raja Dari India

Kita semua mengetahui peristiwa Rasulullah SAW yang pernah berlaku satu ketika dahulu,Terdapat satu peristiwa hebat tercatat dalam sebuah manuskrip Hindu kuno berkaitan peristiwa bulan terbelah tersebut yang jarang kita dengar.

Manuskrip Hindu kuno itu menceritakan kisah seorang raja dari Dinasti Chera,Malabar(selatan India) bernama Raja Cheraman Perumal (nama sebenarnya Chakrawati Parmas) yang hidup sezaman dengan Rasulullah s.a.w

Raja ini telah menyaksikan peristiwa bulan terbelah dua itu di Malabar, di waktu yg sama ketika Rasulullah SAW (yang berada di Mekah ketika itu) telah membelah bulan di hadapan golongan Quraisy sebagai mukjizat yang membuktikan kerasulan Baginda. Raja itu kebingungan setelah melihat peristiwa tersebut.

Kemudian, pada tahun yang sama berlakunya peristiwa bulan terbelah dua iaitu pada 617M, seorang sahabat Nabi bernama Malik Bin Dinar (ada pandangan menyatakan Malik Bin Dinar merupakan tabiin, bukannya sahabat) bersama-sama 12 orang yang lain telah datang ke India.Mereka adalah sekumpulan pedagang Muslim yang ingin berdagang ke China dan singgah sebentar di Malabar.

Berita kedatangan mereka kemudiannya telah sampai kepada Raja Cheraman yang kemudiannya telah menjemput mereka ke istana. Malik bin Dinar seterusnya telah menerangkan kepada raja tersebut mengenai Islam.

Sebelum kedatangan Islam,para pedagang Arab telah menunjukkan sikap yang buruk apabila mereka sampai di pelabuhan Kerala,India.Antara soalan yang ditanyakan kepada jemaah dakwah itu ialah;

“Bagaimana Islam boleh mengubah bangsa Arab yang kasar menjadi lemah lembut?”.

Jemaah itu pun menceritakan mengenai kebaikan yg diunjurkan agama Islam dan perihal Nabi Muhammad SAW.Kemudian,raja itu bertanya;

“Adakah terdapat bukti atau mukjizat yang boleh menunjukkan bahawa Muhammad adalah seorang Nabi?”.

Jemaah itu pun menceritakan kisah berkaitan mukjizat Nabi iaitu peristiwa bulan terbelah dua.

Maka terjawablah sudah persoalan yg bermain di minda Raja Cheraman yang selama ini dihantui kebingungan dengan fenomena bulan terbelah yang disaksikannya sebelum ini.

Dikatakan Raja Cheraman pergi untuk bertemu Rasulullah s.a.w lalu memeluk Islam dalam catatan kuno India tetapi tidak ditemukan dari pelbagai jalur riwayat yang muktabar perincian kisah ini.

Adapun bagi mengimani kerasulan Muhammad s.a.w, kita tidak memerlukan keajaiban untuk percaya, tetapi cukuplah dengan berfikir dari segala tanda yang mampu kita capai melalui pancaindera kita, serta kehebatan kesasteraan Al Quran yang tidak mampu ditandingi sejak ribuan tahun lalu.

Allahu'alam.

(NOTA: Dialog ini ada ditulis dalam Kitab Rihlat al Muluk oleh Umar bin Suhrawardi)



No comments:

Post a Comment