Kenyataan Presiden PAS,
"πππ¦π ππβππππβπππ πππβ π ππ‘π’ ππ’πππ’πππ ππππππππ’ π πππ’πβ πππ‘ππ ππβπππ’ π¦πππ ππππππππ πππππ ππβππ π π΄πππ, ππππππ π‘π’ππ’ππ ππππ ππππβπππππππ ππππβππ πππ¦π πππ πππππ’πππ. π΄πππ ππ ππππππ πππππβ ππππππππ π π΅ππππ‘ ππ’πππ ππππππππ πΌπ πππ, πππ ππππππππ¦π π¦πππ π‘ππππ πππππππ‘π ππππ π§ππππ π
ππ π’ππ’πππβ ππ΄π. π»π’ππβ π πππππππππ πππππβ π πππβ, πππππππππππππ ππππππ ππ’π‘π πππππ πππ π‘πππππ πππ ππππππππ π ππππ‘ ππππππ πΌπ πππ π¦πππ π ππππ’πππ πππ πππππ’ π ππππππππ π§ππππ πππππππ’π‘ ππππππ πππππ πππππππ π ππ€ππ πβπ’π π’π ππ¦π ππππ π πβππππ‘ π
π΄.
πππ¦π ππ’ππ πππππβ ππππππππ πππ ππππππ ππππππ ππβππ€π ππππ’ πππππππ π£ππ π βπππ πππ π’πππβ π πππ‘π ππππππ’ππππ πππ ππππ‘ ππππ π§ππππ πππ πππππβ ππππππ π΅ππππ‘, π‘πππππ π’π ππππππ ππππππ πππππ’ππ’π ππ βπππ πππ π’πππβ π πππππ ππππππππππ πππ ππππ‘πππππππ π‘ππππππ ππ’ππ π‘ππππ ππππ π§ππππ π
ππ π’ππ’πππβ ππ΄π. ππππ’πππ¦π πππππβ π‘πππππ πππ ππ ππβ (πππππβπππ’ππ πππ¦ππ πβ ππ¦ππ‘π¦π¦ππβ) π¦πππ ππππππ’πππ π ππππ π§ππππ ππππ π πβππππ‘ πΎβπ’ππππ’ ππ-π
ππ π¦ππππ πππ ππππ‘ππ π ππππππ ππ¦π πππππππ’π‘ ππππ ππ πΌπ πππ πππ ππππ¦ππ πππ‘πβππ ππππ π’ππππ’ ππ’ππ‘ππππ π¦πππ πππππππ ππ’ππ’πππ. "
------------------------------------------------------------
Berikut komen saya:
1. Saya percaya, yang dimaksudkan sebagai kumpulan pelampau itu ialah Hizbut Tahrir. Mungkin beliau lupa, puluhan tahun umat Islam di Malaysia berbalah sehingga saling mengkafirkan akibat perbezaan parti politik. Ketika itu, penyokong PAS beranggapan penyokong UMNO sebagai kafir, fasiq, munafiq. Kalau ingin menggunakan istilah pelampau, saya rasa PAS lebih melampau berdasarkan fakta ini. Narasi kafir mengkafir ni berterusan dan PAS menggunakan momentum sebegini meraih sokongan tanpa diperbetulkan kemelampauan yang tersebar. Sedangkan pihak yang dituduh melampau itu tidak pernah mengakfirkan sesiapa. Kalaupun timbul tuduhan "mengkafirkan", yang dikafirkan hanyalah sistem, bukan orangnya.
2. Mungkin beliau tak baca hujah yang diutarakan dalam buku yang diberi. Terlalu sibuk barangkali, hingga kehadiran ke parlimen pun tak mampu nak bagi komitmen walaupun diwajibkan sokong, kononnya "demi Islam".
Keharaman demokrasi pada pandangan penulis buku, Syaikh Abdul Qadim Zallum; π΄π-π·πππ’ππππ‘βππ¦πβ πππ§βππ πΎπ’ππ : ππβππ’ππ’ π΄πβππ§π’βπ ππ€ πππ‘βππππ’βπ ππ€ π΄π-π·π’π€ππ‘π’ πΌπππβπ (Demokrasi Sistem Kufur : Haram Mengambilnya, Menerapkannya, dan Mempropagandakannya) ini adalah berkisar tentang konsep dan idea demokrasi yang bertentangan dengan Islam. Perbahasan yang dibentangkan bersifat fundamental berdasarkan makna yang dijelaskan dan bukan sekadar konsep umum demokrasi.
3. Urusan visa, passport dan sebagainya ialah urusan administratif yang tidak ada kena mengena dengan konsep Islam. Visa tidak merosakkan aqidah tetapi pemikiran sekular merosakkan aqidah. Sama lah ketika dibandingkan mana lebih sunnah, naik unta atau naik motosikal? Ia cuma perbandingan dangkal yang tidak padan dengan kewibawaan seorang ulama untuk dituturkan.
4. Saya menerima, malah menyambut baik konsep tajdid. Pembaharuan yang membenarkan keluasan dalam persoalan fiq. Akan tetapi, perbahasan umum semata-mata tidak akan lengkap tanpa difahami secara mendalam falsafah di sebalik persoalan yang dibincangkan. Hukum berkaitan perhambaan dan ghanimah (rampasan perang) tidak pernah dan tidak akan terbatal hingga hari kiamat tetapi ia tidak lagi berlaku dalam realiti ketika ini. Sama lah dengan Khilafah, ia merupakan kesatuan ummah yang menjadikan seorang Imam sebagai Amirul Mukminin. Ia bukan satu hukum yang terbatal, sehingga harus dilupakan sebaliknya ia merupakan satu kewajipan untuk dikembalikan. Kita boleh berbeza pandangan tentang bagaimana mengembalikan Khilafah tetapi kewajipan menyatukan seluruh kaum muslimin di belakang seorang Khalifah tetap sama.
Sekadar menukilkan buah fikiran
Ψ΅Ψ¨Ψ±Ω ΩΨΉΩΩΨ¨
-Ψ΄Ψ¨Ψ§Ψ¨ ΨΨ²Ψ¨ Ψ§ΩΨͺΨΨ±ΩΨ± Ψ§ΩΨ³Ψ§Ψ¨Ω-
No comments:
Post a Comment